SPONSORS  (juni 2002)

wie betaalt de discriminatie?

Weet u hoeveel u meebetaalt aan de miljoeneninkomens van onze profvoetballers? Ik ook niet, maar het is meer dan we denken. De voetbalclubs zijn multinationals met torenhoge begrotingen. Slechts een klein deel daarvan wordt gedekt met de inkomsten uit kaartverkoop.

 

Daarnaast betalen we allemaal mee aan de bijzondere voorzieningen die het de multinationals mogelijk maken hun onderneming te laten draaien. Gek eigenlijk: bij Philips doen we dat in veel mindere mate, of bij AKZO, of bij ABN AMRO...

 

Zal ik het eens op een rij zetten?

 

– We betalen via ons belastinggeld mee aan de stadions, aan de extra politie-inzet bij wedstrijden, aan de verzorging van gewonden in de ziekenhuizen, aan de gemeentelijke diensten en aan de Nederlandse Spoorwegen die de opgelopen schade moeten herstellen.

– We betalen mee via de belachelijke bedragen die de publieke omroepen betalen voor uitzendrechten (en via de reclames hetzelfde bij de commerciëlen).

– We betalen mee aan de verzekeringen die alle schade moeten vergoeden die het voetbalgeweld teweeg brengt.

– We betalen mee via de producten die we kopen van bedrijven die de voetbalclubs sponsoren. Sommige bedrijven kun je om die reden boycotten, maar niet iedereen ontkomt aan de NUON bijvoorbeeld.

(Gek toch, dat zelfs Nutsbedrijven van ons geld winst maken om voetballers hun topsalarissen te kunnen geven en dat overheid en bedrijfsleven zoveel investeren om hooligans hun hobby te laten bedrijven.)

 

Persoonlijk zou ik het een stuk sympathieker vinden wanneer NUON en ABN AMRO en KPN  Telecom en al die andere ondernemingen eens ziekenhuizen gingen sponsoren. Wat zouden dat een leuke bordjes zijn: "De wachtlijsten in dit ziekenhuis zijn weggewerkt dankzij de Rabobank". Of: "Deze operatiekamer wordt u aangeboden door Nationale Nederlanden". Of: "De afdeling orthopedie wordt in zijn geheel bekostigd door Philips Nederland".

 

Wat zou ik bij zulke bedrijven graag klant zijn. En wat haat ik de gesponsorde agressiecultuur, de gesponsorde wansmaak, de gesponsorde discriminatie en de gesponsorde topinkomens. En wat zouden er veel leuke televisieprogramma's gemaakt kunnen worden als er niet meer elke dag urenlange kapitaalverslindende voetbalwedstrijden geprogrammeerd hoefden  te worden.

 

Het kost homo's en lesbo's een hoop geld om elke zondag hun seksuele voorkeur massaal als scheldwoord te horen gebruiken. Wanneer gaan de voetbalclubs eens zelf opdraaien voor de kosten van hun onderneming? En wanneer wordt het bedrijfsleven verstandig?

 

nieuwste column overzicht