SCHOOL  (augustus 1996)

over voorlichting en homoseksualiteit

de rector: Ik heb deze extra vergadering ingelast, collega's, omdat ik zojuist het bericht heb gekregen dat Floris-Jan Berkhout uit VWO 4-b vanmorgen bij een treinongeluk om het leven is gekomen. Voordat we zijn klas en de andere leerlingen ermee confronteren, leek het me goed met elkaar wat van gedachten te wisselen.

een leraar: Je zegt: een treinongeluk, hoe moeten we dat eh... interpreteren?

een lerares: En zaten d'r nog meer leerlingen van ons in die trein?

de rector: Nee. Dat is te zeggen, misschien wel, maar Floris-Jan zat er niet in, hij lag d'r onder. Zijn ouders vonden een brief van hem op zijn kamer waaruit bleek dat het, laten we zeggen, geen ongeluk was.

 

[allen zwijgen; een enkeling vloekt binnensmonds; verbijstering alom]

 

een lerares: Maar hoe... waarom...?

de rector: Ik begrijp dat jullie... ja, woorden schieten tekort, hoe zeg je dat. Maar het leven gaat door. Voordat jullie teruggaan naar jullie klassen, wou ik nog dit zeggen. Floris-Jan schreef in zijn brief, dat hij, ja... laat ik het beestje maar bij de naam noemen, dat hij eh... homofiel was en dat hij daarom dus, eh... die trein...

een leraar: Maar jezus, dat is in deze tijd toch helemaal geen....

de rector: Het lijkt me beter dat we daar verder geen ruchtbaarheid...

een lerares: Het lijkt me beter dat we daar eens uitgebreid aandacht aan gaan besteden. Floris-Jan was natuurlijk heus niet de enige...

een leraar: Aha, Marie-Thérèse ziet haar kans schoon. Gaan we preken voor eigen parochie?

een leraar: Kom jongens, laten we mekaar nou geen mietje noemen.

allen: Hahahaha...

de rector: Ik geloof niet dat we er goed aan doen dit probleem aan de orde te stellen. Als we nu...

een leraar: Ik geloof dat we dat maar beter wel eens kunnen doen. Jullie wijzen al jaren ieder voorstel af om die voorlichtingsgroep eens binnen te halen. Die mensen staan te popelen om hier wat te doen, en wij blijven maar onze kop in het zand steken. Nu zie je wat ervan komt.

een leraar: Jij ook al, Adriaan?

een leraar: Wat nou ik ook al? Je hoeft toch geen flikker te zijn om...

de rector: Wat ik zeggen wilde: dit lijkt me niet het juiste moment. We hebben net die zedenschandalen achter de rug in Amersfoort en zo, en als wij nu ook nog eens gaan beginnen over homoseksualiteit bij ons op school. Ik moet er niet aan denken wat de ouders...

een leraar: Om maar te zwijgen van de leegloop. Denken jullie dat onze islamitische leerlingen van hun ouders op deze school mogen blijven als wij een dependance van het COC gaan worden?

een lerares: Precies! Die zitten binnen de kortste keren allemaal op het Sancta Ameretia. Daar gaat je baan!

de rector: Henk, kun jij nou niet eens in je biologielessen over een tijdje het onderwerp heel voorzichtig meenemen? Dan doen we tenminste iets.

een leraar: Daar hoort het helemaal niet thuis. Het hoort bij maatschappijleer of bij godsdienst.

 

een leraar: Welnee, het hoort bij verzorging.

een lerares: Jij bespreekt toch ook de voortplanting, Henk? Kun je via aids en voorbehoedsmiddelen mooi een bruggetje maken naar homo's. Hoeft niemand ons te verwijten dat we er geen aandacht aan besteden.

een leraar: Dan hoef je ook niet te suggereren dat je d'rvoor bent? Zo makkelijk ligt dat nou eenmaal niet.

een leraar: Heb jij wel eens gehoord hoe ze d'r hier op school over spreken? Ik zou het nog niet eens durven zeggen als ik ervoor was.

een leraar: Nou, dat lijkt me een reden temeer om toch maar die voorlichtingsgroep...

een lerares: Maar wat doen we nou met Floris-Jan? Zeggen we ze hoe het zit, of houden we het op een ongeluk?

de rector: Over de doden niets dan goeds, lijkt me. Laten we zijn nagedachtenis zuiver houden.

een leraar: Een ongelukje dus.

de rector: Een ongeluk. Ja, laten we het daar maar op houden.

 

nieuwste column overzicht