SEKS OP SCHOOL  (maart 1996)

over onderwijs en intimiteiten

Man 1: "Waarom is míj dat nooit overkomen? Toen ik op de middelbare school zat, was er nooit een conciërge die me eens een lekkere massage gaf of een ontspannende aftrekbeurt. Ik kende in de verste verte niemand die homoseksueel was of tot homoseksueel contact genegen, terwijl ik daar juist toen om zat te springen!"

 

Man 2: "Als ik op straat door zo'n snelle zestienjarige scooterboy gesneden wordt en ik waag het te roepen dat hij uit z'n doppen moet kijken, keert hij om, zet z'n scooter op de standaard en grijpt mij bij m'n lurven. Als ik niet oppas, geeft hij me ook nog een pak slaag, want zo doet de jeugd dat tegenwoordig. Maar snap jij dan dat zo'n jongen niet in verzet komt als de gymleraar hem laat nablijven en hem in de kleedkamer begint af te zuigen?"

 

Man 3: "Wanneer een groepje jongens lekker onder mekaar gaat zitten masturberen of gaat zitten kijken wie de langste heeft, of het meeste schaamhaar, spreekt niemand daar schande meer van. Als ze dat doen in mijn nabijheid en als ik dan ook nog zelf meeruk, sturen ze de politie op me af en word ik op non-actief gesteld."

 

Man 4: "Al die jongens die dat al die jaren hebben laten gebeuren, zijn pas gaan klagen toen ze achteraf een reden hadden om een bepaalde docent aan te pakken; omdat hij ze een slecht cijfer gaf of ze niet de voorkeursbehandeling verleende waar ze recht op meenden te hebben."

 

Man 5: "Hoera, we hebben weer slachtoffers. Terwijl overal elders in de samenleving iedereen zich teweer stelt tegen de slachtoffercultuur, stimuleren we iedere scholier of ex-scholier die ooit een warme hand op z'n schouder heeft gevoeld om zich als slachtoffer aan te melden. En we belonen hem met aandacht, publiciteit, professionele begeleiding en meewarigheid; beter een gerespecteerd slachtoffer dan een onopvallende burger."

 

Man 6: "Als een mooie, vrouwelijke heterodocent van middelbare leeftijd met een mannelijke leerling van zeventien in bed belandt, maken we er een speelfilm van en reiken we Oscars uit aan de daders."

 

Man 7: "Ach, leraren hebben toch altijd hun voorkeuren, net als leerlingen? Je vindt de een nou eenmaal leuker dan de ander. En of je er nou postzegels mee ruilt of ermee naar bed gaat, het is pas verdacht als het consequenties heeft voor de studieresultaten of de beoordeling ervan. Chantage, dat is fout. Dwang is fout. Ongelijkwaardigheid is fout. Maar seks, erotiek - we kunnen toch niet zonder?"

 

Man 8: "Ik vond het helemaal niet erg dat mijn leraar Frans me bijles gaf en nog minder dat hij me tot 69 leerde tellen. Waar ik jarenlang mee gezeten heb, is dat ik steeds maar weer van mijn omgeving moest horen hoe slecht, verdorven en pervers al die flikkers en pedo's waren. Maar daar doet geen hulpverlener wat aan. Mijn omgeving was gestoord, niet ik!"

 

Man 9: "Dat een leerling zich éen keer door een docent laat overvallen - vooruit, dat kan ik me voorstellen. Maar daarna zorgt hij wel dat het geen tweede keer gebeurt, of hij tikt die man gewoon op zijn vingers. Maar dat hij het tientallen keren laat passeren en daar twintig jaar later pas last van krijgt terwijl hij naar het journaal zit te kijken, dat wil er bij mij niet in."

 

Man 10: "Je hoort nooit eens een scholier bij de diploma-uitreiking zeggen: En natuurlijk bedank ik namens alle leerlingen van 6b het hele docentenkorps voor de fijne schooljaren die we gehad hebben. Persoonlijk wil ik mijn bijzondere erkentelijkheid uitspreken voor onze amanuensis meneer Jansen, die me de laatste twee jaar elke vrijdagmiddag in het scheikundelokaal vakkundig heeft afgetrokken. Zonder hem zou ik nog lang niet geweest zijn wie ik nu ben. Bedankt Ad!"

 

nieuwste column overzicht